U HEBT VRAGEN M.B.T. UW SERVICE?

Fleetboard Portal

Wat is het nieuwe Fleetboard-portaal en wat is het verschil met de huidige desktopoplossing?

Het nieuwe Fleetboard-portaal vervangt als complete oplossing de tot dusver gebruikte systemen Mercedes-Benz Trucks Uptime Portal en Fleetboard Cockpit. Het portaal biedt een intuïtieve, webgebaseerde gebruikersinterface voor het beheren van de geboekte Mercedes-Benz Trucks Uptime- of Fleetboard-services.

Uw voordelen:

  • Geen lokale installatie nodig
  • Gelijktijdig en plaatsonafhankelijk werken via meerdere eindapparaten (bijv. smartphone en notebook)
  • Snellere ontwikkelingscycli en daardoor tijdige introductie van nieuwe functies
  • Minder downtime dankzij snellere probleemoplossing

Welke functies biedt het nieuwe Fleetboard-portaal?

De functionaliteit en de beschikbaarheid van het nieuwe Fleetboard-portaal zijn voortdurend in ontwikkeling. De actuele omvang van de service vindt u hier: Service Description

Wie kan het nieuwe Fleetboard-portaal gebruiken?

Het nieuwe Fleetboard-portaal is in principe beschikbaar voor alle bestaande Fleetboard- en Mercedes-Benz Trucks Uptime-klanten. Of u als bestaande klant al van het nieuwe Fleetboard-portaal kunt profiteren, hangt af van de ontwikkelingsstand en de door u geboekte services. Neem contact op met uw verkooppartner voor meer informatie.

Kan ik het oude Mercedes-Uptime-portaal of het Fleetboard-portaal blijven gebruiken?

Het nieuwe Fleetboard-portaal zal in de toekomst de FleetBoard Cockpit of het Mercedes-Benz Trucks Uptime-portaal volledig vervangen. Zodra u als bestaande klant voor het nieuwe portaal bent uitgenodigd, is de toegang tot het oude systeem nog tijdelijk mogelijk. Daarna wordt uw gebruikersaccount gedeactiveerd.

Wat zijn de gebruiksvoorwaarden voor het nieuwe Fleetboard-portaal?

Systeemvereisten

Voor het gebruik van het nieuwe Fleetboard-portaal adviseren wij de browsers Google Chrome, Mozilla Firefox of Microsoft Edge. Voor de registratie hebt u een e-mailadres nodig.

Hardwarevereisten

Het gebruik van het nieuwe Fleetboard-portaal is – afhankelijk van de actuele ontwikkelingsstand – aan bepaalde versies van de hardware in uw voertuig gebonden. De ondersteunde hardware en de configuratie in uw voertuig kunt u bij uw verkooppartner opvragen.

Hoe krijg ik toegang tot het nieuwe Fleetboard-portaal?

Voor het gebruik van het nieuwe Fleetboard-portaal is een Fleetboard-raamcontract of Mercedes-Benz Trucks Uptime-contract vereist. Toegang tot het portaal is alleen mogelijk door een gepersonaliseerde uitnodiging van een reeds bestaande gebruiker. Deze kan toegang tot geselecteerde wagenparken en relevante gegevens mogelijk maken.

Hoe registreer ik me in het nieuwe Fleetboard-portaal als ik een uitnodiging heb ontvangen?

Klik hiervoor op de link in de uitnodiging die u per e-mail hebt ontvangen. Vervolgens maakt u in het registratiescherm een individueel wachtwoord aan en meldt u zich aan.

Een gedetailleerde handleiding voor het registratieproces vindt u hier:

Hoe werkt de activering of deactivering van het voertuig in het nieuwe Fleetboard-portaal?

De werkwijze bij het activeren en deactiveren van het voertuig blijft ongewijzigd. Deze kunt u zoals gebruikelijk via het Support Center op de Fleetboard-website insturen: Fleetboard: Online Support Center

Charge Management

Werkt de service "Charge Management" met mijn beschikbare laadstations?

Momenteel kunnen we oplaadpunten van (onze partners) Siemens en Engie ondersteunen. We voegen dagelijks meer oplaadpunten en leveranciers toe aan onze lijst. We kunnen alle oplaadpunten ondersteunen met de protocollen ISO15118 en OCPP 1.6.

Ondersteunt de service "Charge Management" het openbare laadnetwerk?

Op dit moment ondersteunen we het openbare laadnetwerk niet, maar alleen de oplaadpunten van bedrijfsterreinen. We zullen ook hiervoor ondersteuning bieden wanneer het openbare hoogspanningslaadnetwerk verder wordt uitgebreid.

Hoe krijgt u informatie over de laadtoestand van de accu en de resterende actieradius?

De gegevens over de laadtoestand van de accu en de resterende actieradius komen direct van het voertuig zelf.

Communiceert het oplaadpunt rechtstreeks met onze backend of in een Siemens-backend en dan via een interface met ons?

Het oplaadpunt communiceert rechtstreeks naar onze backend via de simkaart of de internetverbinding van de klant

Geldt de load limit per voertuig of voor het gehele oplaadpunt?

Voor het volledige oplaadpunt. Deze verdeelt dan het vermogen afhankelijk van de opnamecapaciteit van de voertuigen, eventueel over meerdere aansluitingen die tegelijkertijd zijn aangesloten.

Wie kan me bij een probleem met mijn oplaadpunt ondersteunen?

Ja, bij een hardwareprobleem stuurt ons 1e niveau dan door naar het bijbehorende 2e niveau van de fabrikant (alleen in geval van de officiële partners, d.w.z. Siemens en EV-BOX).

Zijn de oplaadpunten vooralsnog alleen in Duitsland beschikbaar?

Nee, we werken in alle eActros-markten samen met de oplaadpuntpartner die voor de markt is gedefinieerd (Siemens of Engie/EV-BOX).

Mercedes-Benz Trucks Uptime

Waar vind ik mijn Mercedes-Benz Trucks Uptime-informatie?

Uw Mercedes-Benz Trucks Uptime-portaal is in het nieuwe Fleetboard-portaal geïntegreerd. 

Zijn Fleetboard-services verplicht voor het gebruik van Mercedes-Benz Trucks Uptime?

Nee, dat zijn ze niet. Mercedes-Benz Trucks Uptime is onderdeel van een op voertuigen gebaseerd servicecontract en maakt geen deel uit van een Fleetboard-raamcontract.

Voor welke voertuigen is Mercedes-Benz Trucks Uptime beschikbaar?

Het gebruik van Mercedes-Benz Trucks Uptime is alleen mogelijk in combinatie met een Mercedes-Benz truck.

Momenteel is de service Mercedes-Benz Trucks Uptime beschikbaar voor de modelseries 'Actros', 'Antos', 'Arocs', 'Atego', 'eActros', 'Econic' en 'eEconic' wanneer aan de technische voorwaarden is voldaan, met inachtneming van landspecifieke en voertuigspecifieke uitzonderingen.

Voor gedetailleerde informatie over de beschikbaarheid van de service kunt u contact opnemen met uw Mercedes-Benz Trucks Service Partner.

Cockpit

Wat zijn de systeemvereisten voor Fleetboard Cockpit?
Voor een optimaal gebruik van de Fleetboard-services adviseert FleetBoard dat er minimaal aan de volgende systeemvereisten wordt voldaan:
Systeemvereisten

Hoe voer ik een update van Fleetboard Cockpit uit?
U kunt de update starten in de Cockpit client onder Help/Update

Waar kan ik Fleetboard Cockpit downloaden?
Via de volgende link vindt u de nieuwste versie: 
Cockpit releases

TIJDREGISTRATIE

Ondersteunt de Fleetboard Tijdregistratie het gebruik met 2 chauffeurs?
In de Fleetboard Tijdregistratie worden ook de gegevens van de bijrijder weergegeven.

MASSAGEHEUGEN EN (CHAUFFEURSKAART) DOWNLOAD

Welke kaartlezer adviseert Fleetboard?
Fleetboard adviseert de kaartlezer OMNIKEY 3121 USB.

Wie zorgt voor het beheer van de kaartlezer?
De klant dient zelf zorg te dragen voor de aansluiting van de kaartlezer en de evt. installatie van noodzakelijke drivers.

Wie stelt de kaartlezer ter beschikking?
De klant dient zelf voor een kaartlezer te zorgen.

Hoe kan ik het interval van mijn massageheugendownload wijzigen?
U kunt het interval (max. 30 dagen) voor de massageheugendownload individueel instellen in Fleetboard Cockpit.

Hoe kan ik de chauffeurskaartdownload beheren?
U kunt de chauffeurskaartdownload beheren in Fleetboard Cockpit. Uitvoerige instructies hierover vindt u in het handboek voor Fleetboard Cockpit.

DispoPilot.guide

Hoe installeer ik de kaartupdate voor DispoPilot.guide (2e generatie)?
U vindt het installatiebestand evenals verdere informatie m.b.t. de download/installatie op Kaartupdate

WACHTWOORD

Ik weet mijn wachtwoord niet meer. Wat moet ik doen?
Neem allereerst contact op met uw interne Fleetboard administrator.
Mocht u niet weten wie dit is, neem dan via Online Support Center contact op met de afdeling Support.

API (SOAP)

Is er bij Fleetboard een SOAP-koppeling mogelijk?
Voor de integratie van Fleetboard telematicagegevens in uw eigen IT-systemen biedt Fleetboard een SOAP-interface aan.
Kijk voor meer informatie op: https://webservices.fleetboard.com
Neem voor technische vragen contact op met Online Support Center.

SMART TACHOGRAAF

In het voertuig is een Smart tachograaf ingebouwd. Waar moet rekening mee worden gehouden?

  • Sinds 15-06-2019 is de nieuwe Smart tachograaf (DTCO 4.0 / tachograaf 2e generatie) bij nieuw geregistreerde voertuigen verplicht.
  • Met ingang van de introductie van de nieuwe Smart tachograaf worden ook nieuwe garagekaarten, ondernemingskaarten en chauffeurskaarten (kaarten 2e generatie) ingevoerd.
  • Smart tachografen kunnen alleen met garagekaarten van de 2e generatie worden geconfigureerd.
  • Ondernemingskaarten en chauffeurskaarten kunnen gewoon verder worden gebruikt, bij afloop van de termijn resp. in geval van vervanging worden er kaarten van de 2e generatie uitgegeven. 

Let op:

  • Voor voertuigen met Smart tachograaf is er geen vrijgave mogelijk voor de Fleetboard-boordcomputer TP4.
  • Voertuigen met Smart tachograaf moeten met een Fleetboard-boordcomputer TP5 / cTP zijn uitgerust.
  • Klanten hebben de nieuwste versie van Fleetboard Cockpit nodig (1.28 of hoger).

U HEBT VRAGEN M.B.T. DE HARDWARE?

U HEBT VRAGEN M.B.T. DE ACTIVERING/DEACTIVERING?

ACTIVERING

Wat beïnvloedt de duur van een activering?
De duur van een activering is afhankelijk van meerdere factoren, zoals van de ingebouwde hardware en de mobiele ontvangst. Zorg er bovendien voor dat de ontsteking tijdens de activering minstens één keer per dag aanstaat.

Hoe kan ik mijn voertuig laten activeren?
Activeer uw voertuig met behulp van ons online support-formulier
Online Support Center

DEACTIVERING

Hoe kan ik mijn voertuig laten deactiveren?
Deactiveer uw voertuig met behulp van ons online support-formulier
Online Support Center

U HEBT VRAGEN M.B.T. HET ONDERWERP FACTUUR/CONTRACT?

CONTRACT

Waar kan ik mijn contractnummer en klantnummer vinden?
Uw contractnummer is het 10-cijferige nummer op uw contract en begint met 14. Het klantnummer is opgebouwd uit 5 of 6 tekens en staat eveneens op uw contract.       

Kan ik bij mijn contract de service Transportmanagement veranderen in de service Messaging?
Een contractaanpassing is mogelijk. Hiervoor dient de raamovereenkomst te worden gewijzigd. Neem hiervoor contact op met uw verkoopadviseur: Verkoopcontacten.

Hoe lang worden de gegevens in het Fleetboard-systeem opgeslagen?
Afhankelijk van het type gegevens zijn er verschillende bewaartermijnen vastgelegd. Deze vindt u in de door Fleetboard opgestelde voorwaarden inzake de gegevensbescherming.

Waar vindt ik een overzicht van de door mij geboekte services?
De door u geboekte services vindt u in uw contractbevestiging.   

FACTUUR

Waarom worden er aansluitkosten en/of een jaarlijkse vergoeding in rekening gebracht?
De aansluitkosten en/of jaarlijkse vergoeding maken deel uit van uw overeenkomst met Fleetboard.

Waarom wordt er een voertuig in rekening gebracht, ofschoon dit niet meer tot mijn wagenpark behoort?
Het voertuig zal in een dergelijk geval nog niet gedeactiveerd zijn. U kunt te allen tijde een voertuig dat u niet meer in gebruik hebt met behulp van ons onlineformulier laten deactiveren. Mocht u het betreffende voertuig reeds hebben verkocht of teruggegeven, dan hebben wij van u hiervan een bewijs nodig, zoals de overeenkomst van de leasingpartner of een kwitantie.

Wanneer worden de facturen opgemaakt?
De facturen worden steeds aan het begin van de maand opgemaakt.

PARTNERWAGENPARK

Ik wil graag een partnerwagenpark aanvragen. Hoe moet ik dat doen?
Selecteer hiertoe in het Online Support Center onder 'Administratieve hulp' eerst 'Partnervlootkoppeling' en vervolgens 'Koppeling aanvragen'.

Houdt u er rekening mee dat het formulier door de bevoegde contactpersoon van het eigenaar-wagenpark moet zijn ondertekend.

U HEBT VRAGEN OVER DE FLEETBOARD APPS?

Fleet.app

Welke functies biedt de Fleetboard Fleet.app?
> Inzetanalyse met rijstijlbeoordeling en inzetzwaarte (m.b.t. voertuig of chauffeur)
> Ritverslag (positie, ritverloop)
> Verzending van tekstberichten naar de chauffeur
> Overzicht over de rijtijdprognoses
> Rij- en rusttijden

Waar kan ik de Fleetboard Fleet.app downloaden?
De Fleetboard apps kunnen worden gedownload in de Google Play Store of Apple App Store.

Fleetboard Driver

Welke functies biedt de app Fleetboard Driver?
Voor chauffeurs belangrijke informatie uit de services Timemanagement, Inzetanalyse en Track and Trace.

Hoe kan ik het nummer van de chauffeurskaart in de app Fleetboard Driver wijzigen?
Log hiervoor met uw e-mailadres en uw persoonlijke wachtwoord in bij Fleetboard Driver.
Op het tabblad Mijn profiel kunt u nu onder Chauffeurskaart actualiseren het nummer van de chauffeurskaart wijzigen.

Hoe kan ik een chauffeur registreren in de app Fleetboard Driver?
1. Registreer u in de app met uw naam, e-mailadres, taal, wachtwoord en ga akkoord met de Algemene Voorwaarden.
2. U ontvangt een e-mail. Bevestig deze.

Waar kan ik de app Fleetboard Driver downloaden?
De Fleetboard apps kunnen worden gedownload in de Google Play Store, Apple App Store en het Mercedes-Benz Truck App Portaal.

VOORWAARDEN

Welke Fleetboard-services moet ik hebben geboekt om in de app Fleetboard Driver gegevens bij Performance Coach, Time Manager en Mijn Truck te kunnen zien?
Voor de volgende weergaven moet de betreffende service zijn geboekt:
Voor Time Manager dient u de service Tijdregistratie te boeken.
Voor Performance Coach dient u de service Inzetanalyse te boeken.
Voor Mijn Truck dient u de service Track & Trace te boeken.

Hoe kan ik als chauffeur de informatie bij Performance Coach, Time Manager en Mijn Truck zien?
1. Na de registratie en de eerste keer inloggen, krijgt u de chauffeurskaartverificatie te zien.
2. Voer de volgende vier stappen uit.
3. Voeg vervolgens de chauffeurskaart en het land van uitgifte toe aan de app.
4. Voeg de kilometerstand van het Fleetboard voertuig toe, waarin de chauffeurskaart is ingestoken.
5. Rijd ongeveer 15 minuten met uw voertuig zodat er gegevens worden overgedragen.
6. Fleetboard controleert nu automatisch of de in de app vermelde gegevens overeenkomen met de Fleetboard gegevens.
7. (Let op: de verificatie kan tot wel 24 uur duren.)
8. Was de verificatie succesvol, dan ontvangt uw planner automatisch een notificatie in Cockpit voor de vrijgave van de gegevens.
9. Zodra de gegevens zijn vrijgegeven, kunt u uw gegevens in de app zien.
10. Was de verificatie niet succesvol, controleer dan de door u ingevoerde gegevens en herhaal de verificatie van de chauffeurskaart.
11. Mocht de verificatie nog steeds niet mogelijk zijn, neem dan via de app contact met ons op.

CONTACT

CONTACT

Ik ben geïnteresseerd in de producten/diensten van Fleetboard. Met wie kan ik contact opnemen?
Hier vindt u een overzicht van onze verkoopcontacten: Verkoopcontacten

Waar kan ik een sollicitatie indienen/meer over de status van mijn sollicitatie te weten komen?
Uw sollicitatie moet via www.daimler.com/career worden ingediend. In dit portaal kunt u bovendien de actuele status van uw sollicitatie opvragen?

Waar kan ik Fleetboard promotiemateriaal kopen?
Ons promotiemateriaal is niet te koop. Neem in geval van interesse contact op met uw verkoopadviseur.